Artikel 20131223

Stemmig en feestelijk kertsconcert

23 december 2013 - Dagblad Kennemerland - Cees Brugman

Het jaarlijkse Kerstconcert van het Tata Steel Symfonisch Blaasorkest werd weer gekenmerkt door zowel stemmige als feestelijke composities. Al jarenlang behoort het orkest tot de top van de Nederlandse harmonieorkesten waarbij vooral opvallen het homogene spel en de warme klankkleur van de klarinetgroep.

Al bij de vertolking van het eerste werk “To My Country” (“Aan mijn Vaderland”) van de Nederlandse componist Bernard Zweers (1854-1924) bleek de precieze benadering van de dynamische details. Niet een echte kerstcompositie maar wel passend in de sfeer was de bugelsolo “Morricone’s Melody”. Omlijst door een adequate begeleiding wist solist Edwin Duineveld de delicate klanken expressief te vertolken.

De Engelse componist Derek Bourgeois heeft de muziekliteratuur verrijkt met talloze boeiende composities. Zijn “Two Christmans Pieces” is exemplarisch voor zijn instrumentatiekunst. Helaas waren n het eerste deel enkele intonatieproblemen bij het groot koper, hoewel het lichtvoetige orkestspel in het tweede deel dit rijkelijk compenseerde.

Memorabel is de interpretatie van de klaagzang “Dido & Aeneas” van Henry Purcell, overigens in een fraaie bewerking en met vertuigend en glanzend hobospel. Jan de Haan is een eigentijdse Nederlandse componist die uitnemend weet te schrijven voor blaasorkesten.

De echter kerstsfeer werd royaal geëtaleerd in zijn “Christmas Suite” waarbij bekende kerstliederen zoals “Joy to the World” en het Franse “Il est ne le Divin Enfant” de vele bezoekers al in de sfeer van het kerstfeest wisten te brengen. Verfijn en enerverend samenspel werd geopenbaard met de sprankelende compositie “An English Christmas”, meesterlijk getoonzet doro de ook internationaal bekende Engelse componist Philip sparke. De bruisende finale was weggelegd voor het swingende en enerverende “All You Want for Christmas” een medley van bekende popsongs, resulterend in het effectvolle “Merry Xmas Everybody”. Het energie en stuwende slagwerk evenals het expressieve spel van de solo-alt-saxofoniste gaf het geheel een extra dimensie.

Twee intermezzo’s waren toebedeeld aan het harpduo “Duo Dyade”. De harpisten Colet Nierop en Marije Vijselaar bleken voortreffelijk op elkaar te zijn ingespeeld. De bewerking van het voor piano geschreven impressionistisce “Claire de Lune” van Debussy en de “Sinfonia” uit de 29ste cantate van Bach werden met een hoge graad van perfectie en dynamisch verassend uitgevoerd, Hetzelfde geldt voor twee composities van de Spaanse componist Isaac Albeniz. Warmbloedige klanken uit Zuid-Europa zoals Cordoba, genaamd naar de gelijknamige Spaanse stad.

Een veelzijdig concert op niveau waarbij dirigent Hennie Ramakers het orkest prachtig wist te inspireren.

Artikel

Terug naar In de pers